Maandag.

Gulzig. Dat is het woord dat de eerste weekdag mooi omschrijft. Uitzonderlijk geen werkdag wegens paasmaandag. De gulzigheid slaat niet op enorme oogst chocoladen eitjes, maar wel op de optimale invulling van zo’n extra vrije dag.
24u, zomaar cadeau! Ik wil van de dag gebruik maken om én een voorsprong te nemen op de week én wat bij te werken én wat te lezen én wat in de tuin te doen én wat fijne tijd met de kinderen door te brengen én… én … soit. Ook op een extra dag heb je prioriteiten en bijzaken (zo hoog staat dat gras nu toch ook niet). Helaas voor het gazon, maar ik ga voor het gezin.

Dinsdag.

Ordnung muss sein. De dag start met een vast ritueel, een structuur, een ritme waar ik aan vasthoud (gewoon omdat ik zelden greep heb op wat er in de dag op me af komt): lezen. Een half uur voor de dag écht losbarst. Over ons vak. Ik proef elke dag een ander boek. Ik blader, ik scan, ik absorbeer. Een beetje inspiratie. Vandaag op het menu: ‘Getting Real’ (by 37 signals), een hyperactueel manifest van begot 10 jaar geleden, over het ontwikkelen van apps, maar ook food for thought voor merken in verandering. Over food gesproken: boterhammen smeren voor het gezin.

Het wordt kilometers malen vandaag. Een eerste stop op ons kantoor in Hasselt, om dan door te steken naar Opglabbeek voor een koffiegesprek met Herman, de bezielde marketingdirecteur van Bouwonderneming Gijbels. We hebben het over de betekenis in hun merk en co-creatie in hun werk. In de sector waar zij opereren, zie je maar zelden zulke straffe dingen die zij doen (en wij met en voor hen doen).

Dan richting het BIVV, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, in Brussel. Collega’s Leen en Bart zijn er ook, voor de kick-off meeting voor de nieuwe BOB-zomercampagne. Het is onze 5de BOB-campagne, maar daar blijven we nuchter in. Sinds jaar en dag is de samenwerking met verschillende overheids- en commerciële partners bepalend voor het succes van BOB. Zij trekken mee aan de kar en stellen ook de nodige dingen in vraag. Een geanimeerde meeting, maar we zijn vertrokken. Binnenkort op een affiche langs uw autosnelweg.

Ik sluit de dag af met de eerste aflevering van ‘De sollicitatie’ op VIER, een samenwerking tussen Woestijnvis en VDAB. Voor VDAB werken we alle creatieve, activerende en strategische trajecten uit. Het programma is een belangrijke schakel in de native advertising-  en contentstrategie van VDAB. In onze research zien we duidelijk de impact en het belang van herkenbaarheid in hun communicatie. Dit programma draagt daar aan bij. VDAB communicatiemanager Dirk is er terecht trots op. Geef het aan een ander productiehuis en je zou een Sollicitation Island kunnen krijgen. Of erger. Niet dus bij Woestijnvis, en samen is dat sterk voor werk.

Woensdag.

Vroeg uit bed start ik de dag met een stukje ‘Sprint’ (by Jake Knapp). Vlot en praktisch boek, uit de Google-stal, over het ontwerpen en ontwikkelen van ideeën. Dan aanschuiven voor een vroege meeting bij een pharma-klant in de Brussel. De pharmaceutische sector is in volle verandering. Ook daar is het zoeken naar relevantie, meerwaarde en antwoorden op een complex wordende markt. Merkdenken krijgt op elke laag een nieuwe complexiteit. Breinbreker. Iets waar ik gelukkig geen hoofdpijn van krijg.

In de namiddag staat het spannendste moment van de week op het programma: een brand strategy workshop (en dan zeggen dat ik een bloedhekel heb aan buzzwords). An sich niets ongewoon in m’n planning. En tòch spannend, want dit maal niet voor een klant maar met m’n eigen vennoten. En dat is speciaal omdat ik tegelijkertijd facilitator en deelnemer ben. Iedereen aan tafel weet uit ervaring dat zulke momenten toekomstbepalend zijn. In de Genkse C-Mine Crib nemen we afstand van de rush van de dag en fileren we ons bureau, onze klanten, onszelf… en leggen we de kiem voor nieuwe routes en concepten. Geslaagde workshop. Alle neuzen in eenzelfde richting, iedereen goesting. Daar doe je het voor.

Ik vertrek tevreden in Genk. Maar toch vloek ik enkele keren binnensmonds dat ik de voetbaltraining van zoon Tobias heb gemist. Grmbl. De wake-up call na een uiterste geslaagde dag, waarin alle chakra’s, universi en sterren op één lijn zitten, en dan toch beseffen: dju, dan tòch niet alles gelukt vandaag. C’est la vie, zeker?

Donderdag.

Terwijl Nespresso aders opent en de hartslag verhoogt, warmt het zwart-gele ‘Brand new. The shape of Brands to come‘ (by Wally Ollins) mijn brein op. Slim en scherp geschreven. Zonder omwegen. Doordacht en very British. De ervaring van deze merkentenor spat er op elke pagina van af. There’s just no point in hiding anymore.

Geen meetings vandaag. Getting things done.

Tegen de avond bezoeken we met het team van creatieven, designers en developers van RCA Group de Epicorda-tentoonstelling op de Corda Campus. Dit gereconverteerd stukje Philips-site is nu een geweldige broedplaats voor durvers, denkers en start-ups. Met de Corda Campus heeft LRM een speciale plek in Limburg gecreëerd. Good vibes all over the place. De expo was intrigerend en grappig. De flops en hits van Apple en Philips. Voor mij was het evenzeer een flashback naar jeugdjaren met vinyl, cassettebandjes en de eerste generatie iPods. Met het team koppelen we er een bescheiden (we blijven Limburgers, n’est-ce pas) afterwork-apero aan in de Corda-bar. Zon en een Cristal. Schol.

Vrijdag.

Het krieken van de dag moet nog beginnen of ik zit al op – of liever: in – de trein. Samen met collega Lotte leg ik er de laatste hand aan een presentatie en workshop voor Stad Gent. Een groep van fijne mensen die weten waar ze als overheid hun lat moeten leggen: hoog. Vree hoog, zelfs.

In totaal staan er vandaag een kleine 4 uren sporen in mijn agenda. Met een hoofdkwartier in Limburg en het gros van klanten er ver buiten, is mobiliteit nogal een thema. We zijn allemaal véél onderweg. Slack, FTW!  Structuur! Als het kan neem ik de trein. It’s ugly, but it gets you there. En je krijgt er verdomd veel gedaan. Maar 4 uren is toch wat veel van het goede. TGIF. En reken maar van yes: vanavond sta ik trots aan de zijlijn te kijken hoe Tobias er weer stevig invliegt.