Vooruitkijken. Trends zoeken, zien en duiden. Om daarna te gebruiken. Eén van de geweldig fijne dingen in ons vak. Trendrapporten, -onderzoeken en -lezingen liggen dan ook vaak op tafel en staan veelvuldig in de agenda. En het aanbod groeit elk jaar: kleine en grote rapporten en onderzoeken, van nichedingen tot alomvattende verhalen. In Vlaanderen is het Wijs trendrapport ondertussen uitgegroeid tot een sympathieke eindejaarsklassieker, in het rijtje van de Tijdloze en Hoste. Alle lof aan hen voor de moeite, en bovenal het vasthouden aan een idee. Ook puike events zoals de UBA Trends day en de Trendsnight van Stima, zorgen voor een verwennerij aan inzichten en sprekers. Ga je internationaal, dan wordt het aanbod helemaal te gek. Onderaan deze post vind je het lijstje van 22 lezenswaardige publicaties en presentaties die ik de voorbije maanden online tegenkwam.

Wat me bijblijft na het lezen, luisteren en kijken naar die toekomstverhalen … is dat het alle kanten uit gaat. Logisch ook. Vooruitkijken is geen wetenschap. Of toch zeker geen exacte. Vanzelfsprekend dat er verschillende sporen getrokken worden, zou je zeggen. Maar het gaat écht alle kanten uit, en tegelijkertijd.

De toekomst lijkt Enerzijds Anderzijds. Niet grijs, maar uitgesproken zwart en wit. Fundamentele tegenstellingen die hand-in-hand gaan.

De rapporten staan er bol van, enkele voorbeelden:

Enerzijds zijn we helemaal gedigitaliseerd en hypergeconnecteerd: mobile is groter dan ooit (figuurlijk en letterlijk), wearables staan bovenaan onze wenslijstjes en thermostaten en stofzuigers zorgen ervoor dat robotica naar de consumentenmarkt verschuift. Anderzijds gaan we als reactie massaal op zoek naar een minder digitale, lees minder stressvolle, omgeving. Digital dieting, zoals de dames-en-heren van Fjord het zo mooi noemen. We zien digitaalloze hotels, grappige meetingmotivators en signaalblokkerende mode opduiken. Maar ook phubbing,  tijdens een gesprek naar je iPhone gluren, wordt (terug) onbeleefd. En dat brengt dan weer kleine  campagnes  en leuke apps  met zich mee.

Enerzijds zoeken we luxe en schoonheid op. In al zijn facetten. Een bediende om je wagen te parkeren? There’s an app for that. Sterrengastronomie op de luchthaven? Tuurlijk. Of zelfs in het vliegtuig? Jazeker. Zelfs het design van een paspoort of bankbiljet , zorgt vandaag voor een ongeziene schoonheid. Anderzijds krijgt het ruwe en de imperfectie minstens evenveel aandacht. Imperfection kills boring, weetjewel. Kijk eens naar PrettyGirlsMakingUglyFaces  en de doorsnee-lelijkheid op Snapchat. Of modemerken (zoals G Star en Pantagonia) waarin het verhaal belangrijker wordt dan de schoonheid. Zelfs de rauwheid van lelijke discounters en low-cost airlines trekt ons in meute aan.

Enerzijds ligt de wereld aan onze voeten, zeker met bovenstaande low-cost airlines. Of Netflix als de opkomende nieuwe nationale zender. En studenten die niet meer zonder buitenlandse stage kunnen. Anderzijds wint locatie  terug meer-en-meer aan belang. Als een rustgevende filter binnen ons informatieleven. Opnieuw als een verbindende factor. Denk maar aan die hyperdynamische lokale mama-facebookgroepen. Of intrigerende internationale initiatieven zoals de Zwitserse ‚leen-stickers’  of de ‚hondenbuurt’ in Bangkok.

Enerzijds conceptstores met de meest exotische combinaties aan producten en diensten. Anderzijds kleine specifieke shops op basis van één product. EnerzijdsAnderzijds … En zo kan ik nog even doorgaan. Van de traditionele slingerbeweging naar de uitgesproken spreidstand. Sociologen kunnen dit zonder twijfel slim verklaren en duiden. Belangrijk voor ons, hoe gaan we hier in marketing en communicatie mee om?

 

Mijn idee: kies hard, of pak ze allebei. In het midden gaan staan is geen optie.

Trends zijn verhalen die je helpen om toekomstgerichte keuzes te maken. Denk aan Thomas Cook die volop de digitale kaart trekt om haar publiek te bereiken en te overtuigen. Tot en met het het gebruik van ‘virtual reality experience’ om vakanties te plannen. Denk aan de duale samenwerking tussen het analoge Moleskine en het digitale Evernote. Of de turbulente krantensector die de combinatie prominent in de vitrine zet: digitale kranten in de week, en een papieren exemplaar in het weekend. Als abonnement van de toekomst. Merken, marketing en communicatie van morgen? Zoals Tom Palmaerts zegt: “Embrace the paradox.“.

 

Heb je, na het lezen van deze post, maar tijd voor 2 links? Bekijk dan zeker de rapporten van Fjord en Hyper Island. Heb je meer tijd, click away!

Fjord Marketing (FastcoCreate)
Hyper Island UX (UXmag)
PSFK Retail (PSFK)
Trendwatching.com E-commerce (Econsultancy)
Trendhunter Technology predictions (SiliconAngle)
JWT Tech trends (FastCo)
Global trends Wearables (KoruLab)
Ericsson Communicatie (Communicatieonline.nl)
Fastco/ Ford Social / Mobile (We are Social)
Kidsenjongeren.nl Tourism (Travel Media)
Wijs Online trendrapport Tourism (Deloitte)