What’s not to like about Airbnb? Op 6y tijd uitgegroeid als dé zoekreflex voor overnachtingen. Niet in hotels of resorts, maar gewoon bij particulieren die een kamer ‘of een huis’ op overschot hebben. Brian Chesky, Joe Gebbia en Nathan Blecharczyk startten het platform op 2008, vandaag hebben ze al meer dan 500 000 locaties in portfolio. De kracht van peer-to-peer, zowel in business, marketing als community. Het werd een echte gamechanger in toerisme. Met 750 000 likes op Facebook, waaronder weinig hoteleigenaars wellicht :)

What was not to like: hun logo. Ondanks de tijdloos sterke kleurencombinatie van cyaan, magenta en wit, heb ik hun logo steeds als storend ervaren. Een corpulent script, met een al even dikke witte outline mèt schaduw. Een sympathiek logo, dat wel. Maar eentje dat plaats en aandacht vraagt. Veel plaats, en veel aandacht. En dat past niet binnen hun verhaal, denk ik dan drammerig. Een platform moet dragend zijn, en haar logo moet dat uitstralen. Eigenheid geven zonder de aandacht van de foto’s, mensen en locaties weg te nemen.

En vorige week was het zover, handen in de lucht, tada … een nieuw logo voor Airbnb. A whole other ball game: een mooi, fijn en passend signatuur. Wat mij betreft, erg proper werk van DesignStudio, zowel in verhaal als in grafiek. Een traditionele opbouw van symbool en typografie. Waarbij voor mij het gebruikte font, maar vooral de integratie van symbool en typo een beetje te vrijblijvend zijn. Maar het symbool maakt veel goed: een simpele en pure vorm. Hedendaags en tijdloos. Misschien niet helemaal origineel (cfr. pampers), maar … pff, what is? En dan begint het nog maar pas. De introductie van het logo vind ik super. Geen vrijblijvend vuurwerk, maar een écht verhaal, in woord en beeld. Over het ontstaan en de toekomst van Airbnb. Over de essentie/core van Airbnb …

For so long, people thought Airbnb was about renting houses. But really, we’re about home. You see, a house is just a space, but a home is where you belong. And what makes this global community so special is that for the very first time, you can belong anywhere.

Het begrip ‚belonging’ als kern van hun werk. Misschien wat zweverig en ver uitgesponnen. Maar ze hebben tenminste een kern, een purpose, en ze kunnen en durven deze te verwoorden. Schoon positionerend werk. Airbnb gaat niet over het boeken van overnachtingen ( > massa’s concurrenten) , het gaat over wereldwijd thuishoren (> blue ocean). Schoon onderscheidend werk.

Daarbij je community uitnodigen om zelf aan de slag te gaan met het symbool, ik heb er vaak mijn twijfels bij … maar voor een communitygedreven brand als Airbnb kan het precies. Met wel vele en fijne resultaten tot gevolg. Maar je symbool bij lancering al publiekelijk een naam geven (de bélo) …. hmm. Dat nodigt volgens mij vooral uit om eens goed mee te lachen. De swoosh is ook maar begonnen als ‚de streep’, en heeft pas mettertijd zijn naam gekregen.

Desalniettemin, handen in de lucht voor de heren en dames van Airbnb èn DesignStudio en hun nieuwe vlag.