Purpose, wat een woord. In ons Nederlands klinkt het triviaal als ‚doel’ of ‚reden’.  De Engelse verklaringen spreken des te meer tot de verbeelding: ‚the reason why something is done or used : the aim or intention of something’, ‚the feeling of being determined to do or achieve something’, ‚the aim or goal of a person : what a person is trying to do, become’

Het is een begrip dat ik consequent opzoek in de merken waarvoor ik mag werken. Elk merk heeft immers een noordster nodig. Vandaag meer dan ooit. We plannen onze communicatie wild doorheen alle contactpunten en kanalen. Vaak stevig overwogen en bedacht, maar even soms in een opwelling als reactie. Always on is de verwachting en realiteit. Hiervoor moet je eenduidig weten waarvoor je merk staat, waarom je merk er is. In dat identiteitsdenken is ‚purpose’  de hoogste trap: “Wat is onze reden van zijn en handelen.” Ver boven product- of winstdenken, de reden die àlle stakeholders achter je merk krijgen. Internationaal zien we kleine mooie merken die hier magistraal mee omgaan, lokaal zien we grote mooie merken die hier bewust mee bezig zijn.

Opvallend dat in het veelbeschreven vak marketing en communicatie er eigenlijk weinig specifieke literatuur te vinden is over dit thema. Met een speciale vermelding als uitzondering het sterke ‚Transformeren om te overleven’ van Herman Toch.

Toen ik Do/ Purpose/ Why brands with a purpose do better and matter more van David Hieatt tegenkwam was het snel ge-bol.com-d. Goede recensies én een boek uit de intrigerende Do-reeks. David Hieatt is een van de oprichters van the Do-lectures: een erg fijn initiatief uit Wales.

„To bring the Do-ers of the world together – the movers and shakers, the disrupters and the change-makers – and ask them to tell their stories.”

Een kleinschalige en toegepaste TED. Maar dan helemaal anders. Zonder wervelende powerpoints. Op het platteland, met verse kaas en warme koek. Met thee van het vuur. Gewoon mensen samen brengen, rond hun verhaal. Wel, en vanuit de Do-lectures zijn the Do-books ontstaan.

Dus over dat boek: Why brands with a purpose do more and matter more. Het verhaal van David Hieatt, is het verhaal van een straf marketeer. Het blijft eerder oppervlakkig, en haalt quasi alle facetten van ons vak onder de loep. Maar hij brengt de essentie op een eigen en fijne manier in woord en beeld. Een pretentieloos inspiratieboek.  Het begrip purpose loopt als een dunne rode draad doorheen de 150pagina’s, maar geeft weinig nieuwe inzichten of achtergrond. Hoedanook, ik heb het boek ondertussen al een paar keer aangeraden. Een ideaal boekje om nu-en-dan op te pakken, een paar lijnen te lezen en een lange tijd op na te kauwen.