Dit weblog bestaat al een tijdje. In verschillende vormen en hoedanigheden. Als een digitaal notaboekje met kleine schrijfsels, of als een testje om nieuwe technologieën te begrijpen. Sommige dingetjes bleven overeind, andere posts zijn al lang naar de digitale jachtvelden. Maar het bloggen bleef steeds onder de waterlijn.

Een aantal figuren steken ver boven die waterlijn uit en ontvangen massa’s bezoekers per dag of post. Ik volg met veel plezier een resem bloggende medemensen, waaronder internationale usual suspects als Seth Godin, Swiss Miss, Jeff Jarvis, …. Maar ook dichterbij, was -tot een tijdje terug- het schrijfwerk van Pietel en Imke Dielen, to name a few, al even fijn om lezen. Ondanks het succes van hun blog, en de impact die ze door hun site creërden kozen ze ervoor om het schrijven te laten. Ze stopten hun weblog, om andere nieuwe verhalen te starten.

En vandaag lezen we het nieuws dat Nalden hetzelfde doet. De Amsterdammer, groeide uit tot een stijlinfluencer -van het kan niet meer- door zijn blog. Dé grote merken stonden allemaal aan zijn deur, voor (blog)aandacht of een adviesje. En hij maakte er op een -voor mij- ongeziene manier werk van. Een blog als een onderneming, geweldig toch?
Ook lifehacking Tim Ferris en de auto-oenoloog Gary Vaynerchuck kennen we in dit rijtje. En zeker ook de nomade Colin Wright, die zich zelfs -rechtstreeks- laat betalen voor z’n logs. Ik kan het erg appreciëren als zo’n bloggers hun digitale verhaal doortrekken of vertalen naar de offline wereld. Deze 3 bloggers schreven allemaal boeken rond hun thema’s. Imke Dielen schreef in 2009 al een ècht blogboek, korte, frisse onsamenhangende stukjes regelrecht van het net geplukt.

Ook die Nalden bracht in 2011 een boekje uit. Allez, een verzameling snapshots. Simpel mààr passend binnen zijn ‘personal brand’ als curator. Interessanter, vind ik, dat hij parallel met z’n bloggen enkele nieuwe verhalen schreef. Vandaag stopt hij z’n blog, en kiest er voor om  waardevolle toekomstgerichte projecten als Kuvva en WeTransfer verder uit te bouwen. Nauw aansluitend bij onze tijdsgeest.

Een ondernemende blogger dus. Of een bloggende ondernemer. Alleszins intrigerend om zien, hoe bij sommigen het schrijven en delen als een hefboom uitgroeit. Een blog als platform om een publiek uit te bouwen en ideeën af te toetsen. Het bloggen als startpunt voor ondernemende geesten.