Journaals, kranten, blogs, je social feed en het complete straatbeeld worden vandaag gekleurd door Pokémon GO. The next big small thing. De combinatie van augmented reality en gps-technologie werden vertaald in een verslingerend spelletje op je smartphone. Het spelletje is overal. Letterlijk. Worldwide. Terwijl het nog maar 20 dagen gereleased is, en zelfs 10 dagen later in ons land, overstijgt het  spelletje vandaag vlot de 75 miljoen downloads. Alsjeblieft. Overal dus. Ook in ons gezin, en -got to say- het werd getest en goedgekeurd.

 

Het lijkt een schoolvoorbeeld van een hype: een licht, amusant en instant-verslavend spelletje, gestuwd door zomerkomkommers, virale tactieken en een portie nostalgie. En meer nog vind ik het een toonbeeld voor oude krokodillenmerken.

 

Even de feiten op een rij: Pokémon GO werd ontwikkeld door Niantic Labs, van origine een Google spin off, in opdracht van The Pokémon Company,  een onderdeel van Nintendo.

 

Opgericht in Japan op 23 september 1889, mogen we Nintendo gerust een merk op leeftijd noemen. Het is evenwel een senior die niet stilzit.  Gestart als fabrikant van handgemaakte hanafuda-kaarten (Google it :)), om van daaruit uit te breiden naar speelgoed en dan verder door te groeien naar videogames in alle mogelijke vormen en formaten. 100 jaar na hun oprichting domineerde het de wereldwijde game-markt met hun handheld-console: de Game Boy. Sindsdien brachten ze ons een reeks andere succesnummers zoals SuperMario, de Nintendo 64, Pokémon, de Nintendo DS en recenter de Wii. Een straffe solide speler in het spelletjeslandschap dus. En toch.

 

Ondanks deze merites werden ze letterlijk 9 maanden geleden, voor de eerste keer sinds het ontstaan van de lijst, niet opgenomen in de Top 100 Global brands van Interbrand. En dit met de bikkelharde verklaring dat Nintendo onvoldoende afgestemd zou zijn op de ‘mobiele’ tijdsgeest van vandaag. Een teken aan de wand: de jarenlange strijd tussen de Japanse consolehelden Sony en Nintendo leek beslecht. Want die Sony staat nog stevig op plaatsje 58.

 

En dan plots: Pokémon GO. Het spelletje speelt op 20 dagen tijd in een geheel nieuwe klasse, en laat laat mobiele merken en begrippen als Tinder en Twitter ver achter zich. De waarde van Nintendo verdubbelt in een wip, tot ver boven … Sony. Gotcha!

 

Het lijkt me een voorbeeldverhaal voor vele oude krokodillenmerken. Het toont immers aan dat de snelheid en het disruptiedenken van vandaag geen voorrecht is van kleine ongebonden start-ups. De eeuweling Nintendo heeft bewust van eigen identiteit (geschiedenis) en kracht, ruimte (tijd en middelen) gecreëerd voor experiment en (externe) zuurstof in het bedrijf gebracht. Ze ontwikkelden Pokémon GO als een speedboat naast hun tanker. In luttele dagen werd het dé cashcow voor het bedrijf en bewijst het ontegensprekelijk dat Nintendo wel degelijk mee is. En meer.

 

Zo ziet de wereld er voor Nintendo in een zwangerschap tijd helemaal anders uit. Vandaag hebben ze naast een fantastisch spelletje een tot-de-verbeelding-sprekend merkkapitaal in handen. Ik zit op de eerste rij om te zien hoe ze dit productmerk in de volgende weken en maanden zullen gebruiken, om nieuwe consoles te lanceren en hun corporate merk verder uit te bouwen. En ik kijk al evenzeer uit naar de Interbrand Top 100 Global brands in Oktober 2016 :)