Ondertussen al een tijd uit. Vandaag nog eens de tijd genomen om hem voor een 2de keer te zien. En er veel plezier aan beleefd. Art & Copy, een erg fijne Amerikaanse documentaire over de (brede) reclamesector. Vooral gebaseerd op inspirerende gesprekken met diegenen die de internationale sector hebben gemaakt tot wat deze vandaag is. As in de founders van Wieden+Kenedy (de bedenkers van ‘Just do it’ ), de creatieven van TBWA Chiat/Day (de makers van de al even legendarische 1984-spot voor Apple), Hal Riney van Publicis/HRP (campagnemaker voor JF Kennedy, ‘It’s morning again in America’), etc. Veel nostalgie, maar ook erg knappe en rake ideeën en analyses. Weliswaar vooral gericht op het verleden, maar toch.  De documentaire staat bol van quotes, die je wil neerschrijven. Die je niet wil vergeten. Zoals onderstaande mooie uitspraak van Lee Clow, de charismatische global director van TBWA Chiat/Day.

“We’re in the art business. When we do it well.”

Reclame, of commerciële communicatie,  heeft steeds een doel: het verkopen van, het bekendmaken van, de perceptie wijzigen van, … en daar is helemaal niets mis mee. “People don’t mind being sold to. If they understand why it is happening and they enjoy the process.”(Jeff Goodby, Goodby Silverstein & Partners) Goede reclame brengt een bepaalde toegevoegde waarde. De sferen waar sommige reclame ons in brengen en de ambities waartoe ze ons bewegen , zijn allesbehalve storend mààr verdienden een plaats in onze cultuur, zoals de iconische Apple, Nike en Volkswagen campagnes. Mààr evenzeer de Paarse Milka koe, m’n thuis is waar … of hedendaagse verhalen zoals de Old Spice relaunch, of zelfs het recente ‘add drama’ voor TNT/Telenet door Duval Guillaume Modem.

Het reclamevak wijzigt dagdagelijks. Het gedrag en de verwachtingen van haar publiek immers evenzo. Vandaag zie ik vooral vernieuwing op het vlak van touchpoints en functionaliteit. Erg spannend. Reclame krijgt soms een compleet nieuwe invulling. Op zoek naar impact bij en relevantie voor het publiek. Waarbij het vak soms meer en meer aanleunt bij business dan bij kunst? Dat doet me dan weer denken aan een andere fameuse quote. Eentje van wijlen Steve Jobs. Apple, weeral het voorbeeld-voorbeeld.

“Real artists ship.”

Die documentaire, een aanrader dus. Dat me doet nadenken over m’n vak. Om een publiek te bereiken zoeken we naar een toegevoegde waarde. We willen hem en haar enkel storen met iets dat hen iets bijbrengt. Maar misschien kan dat ook gewoon iets mooi zijn, of iets aangrijpends, of iets wervends, … Art&Copy.cialis with next day shipping